Silnik pulsacyjny genialny w swojej prostocie

Silnik pulsacyjny jest genialny w swojej prostocie. Jest to silnik odrzutowy, w którym spalanie  ma charakter powtarzalnych eksplozji (stąd nazwa silnika pulsacyjnego).

W czasie spalania porcji mieszanki paliwowo-powietrznej ciśnienie w komorze spalania zamyka wlot powietrza. Fala ciśnienia przemieszczając się rurą wylotową wytwarza podciśnienie, powodując otwarcie wlotu powietrza, gdzie zasysana  jest jego świeża porcja rozpoczynając cały proces od nowa.

A tak wygląda to w praktyce :

Silniki te najczęściej kojarzą się z użyciem ich w konstrukcji latającej bomby Fieseler Fi-103 znanej jako V-1 nad którą prace prowadzone były w Pianoujściu, czyli w Peenemünde niedaleko polskiego Świnoujścia nad Bałtykiem. Prostota silnika pulsacyjnego miała jedną dużą wadę, był nią bardzo mały ciąg statyczny, który wzrastał wraz z prędkością. W praktyce oznaczało to, że rakieta wyposażona w taki silnik nie miała wystarczająco mocy by się rozpędzić samoczynnie. Problem ten w przypadku V-1 rozwiązano wystrzeliwując rakietę z wyrzutni.

Przykład pracy silnika rakiety V-1 :

W czasie wojny kolejne wersje rakiet opartych na V-1 siały terror i zniszczenie najczęściej wśród niewinnej ludności cywilnej.

Po II wojnie światowej większość naukowców z Peenemünde została przechwycona i zwerbowana przez USA. Pomogli oni Amerykanom w budowie ich programu kosmicznego co przyczyniło się do wysłania pierwszych ludzi na księżyc.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>